7 Tips om minder slaap nodig te hebben

Voor mij zitten er gewoon te weinig uren in één dag. ’s Ochtends voelt er niets zo heerlijk als een warm bed waarin ik me nog eens om kan draaien, en nog eens.. Terwijl ik ’s avonds mijn brein met geen mogelijkheid tot rust krijg voordat zelfs de maan allang is ondergegaan.

Elke ochtend zweer ik dat ik de komende avond eens op tijd naar bed zal gaan, maar ’s avonds merk ik weer hoeveel moois de wereld na de schemering te bieden heeft. Gesprekken, ideeën,  gezelligheid, kennis, films, seks, wijn, associaties, de geur van de nacht.. voor mij komt het leven ‘s avonds pas écht tot leven.

Toch heb ik geen hekel aan ochtenden. Ik moet toegeven, als ik de kans heb, dan verstop ik me onder de dekens tot de ochtend geweken is.  Maar als ik op tijd op moet staan voor werk, dan doe ik dat zonder probleem en zonder gezeur. Maar ochtenden zijn gewoon raar. De mensen in de bus bewegen zich voort als zombies, het geluid is te schel, het Tl-licht te fel, de lucht te grijs.

In mijn leven streef ik naar zowel balans als efficiëntie. Daarom wil ik geen last hebben van slaapgebrek, want dat is inefficiënt en brengt me uit balans. Ook ben ik niet bereid om mijn avonden op te geven en eigenlijk ben ik (stiekem) ook wel gehecht geraakt aan mijn ochtenden, hoe merkwaardig die soms ook aanvoelen. Daarom heb ik besloten dat ik met minder slaap ook wel toe moet kunnen.

Na enige zelfstudie en literatuurstudie ben ik tot de volgende bevindingen gekomen. Dus hier volgen een aantal tips om je ondanks dat slaapgebrek, toch fris, fruitig en alert te voelen.

Schrijf!

Je hebt je slaap voornamelijk nodig omdat je brein dingen moet verwerken. Je lichaam rust ook wel uit terwijl je in je stoel achterover hangt tijdens die vergadering, of als je in het park rondhangt met een biertje of een joint. Als je schrijft over je gebeurtenissen of gedachten van die dag, dan help je je brein met het ordenen en verwerken van die indrukken. Hierdoor kun je met minder slaap toe! Het hoeft helemaal geen pathetisch ‘lief dagboek’ verhaaltje te zijn; het gaat erom dat je opschrijft wat er op dat moment in je gedachten zit. Echt, het is zo simpel. Schrijf 20 minuten en win een uur slaap!

Mediteer

Mensen die mediteren hebben dankzij hun meditatiesessies minder slaap nodig. Dit is wetenschappelijk aangetoond.  Ik vraag me nog steeds af hoe zij dit doen. Als ik probeer te mediteren terwijl ik te weinig heb geslapen, dan val ik namelijk gewoon in slaap. (tenzij ik dit ’s avonds rond mijn gewenste bedtijd doe, dan krijg ik i.p.v. slaap prachtige visualisaties, maar zeker geen ‘empty mind’) . Als dit voor jou wel werkt, en je hebt tips voor me, dan hoor ik het graag :)

Gebruik geen stimulerende middelen

Oké, ik snap dat 90% van de lezers hier waarschijnlijk zal afhaken. Want wat brengt je brein nou meer tot leven dan een kop heerlijke koffie?  Nou, in feite kun je vermoeidheid nog beter weg halen met behulp van kalmerende middelen, dan je lichaam te vermoeien met stimulerende middelen zoals koffie. ‘Neppe’ energie zoals cafeïne belast je lichaam alleen maar. Je voelt misschien even een kick, maar je vermoeidheid komt uiteindelijk terug.  En geloof me, ik zeg dit niet omdat ik zo’n health freak ben. Als er een wonder middel zou bestaan, dan was ik de eerste in de rij. Ik zeg dit omdat ik het allemaal geprobeerd heb en neppe energie gewoon niet de oplossing is. Bovendien vind ik dat koffie stinkt haha.

Natuurlijke stimulatie

Wat wél helpt is je eigen sympatische zenuwstelsel  (=je actieve zenuwstelsel) op gang brengen door bijvoorbeeld het nemen van een koude douche of een stukje hardlopen (als je weer bijna je bus mist), of andere natuurlijke activiteiten :)Op die manier komen je eigen neurotransmitters op gang, wat zowel de activatie als herstel van je lichaam en geest stimuleert.

Plan je activiteiten

Ken jezelf! Misschien heb jij ’s morgens totáál geen concentratie, maar heb je wel de meest maffe (creatieve, briljante) ideeën. Of misschien ben  je ’s ochtends  nog totaal niet in staat tot helder denken, maar kan je wel de meest monotone simpele klusjes doen, die je later op de dag echt veel te saai zou vinden. En als je dan echt een ochtend humeur hebt dat totaal niet te harden is, probeer je dan in elk geval uit te leven op die ene etter die het verdient, en zorg dat iemand het filmt en op youtube zet.

Word ouder

Naarmate mensen ouder worden hebben ze minder slaap nodig. De precieze oorzaak hiervan is onbekend. Wellicht komt het doordat je, naarmate je ouder wordt, minder nieuwe dingen meemaakt waardoor je brein minder hoeft te verwerken.

Geniet van je vermoeidheid

Als het je vandaag dan toch niet lukt om je fit te voelen, probeer dan gewoon te genieten van het lome gevoel. Beeld je in dat je niet moe bent vanwege die kutmug die je de hele nacht geteisterd heeft, maar dat je gewoon een beetje sloom bent vanwege een jointje, chille muziek, valium, nacht seks, warm bad of een cocktail op het strand. Als je jezelf even toestaat om moe te zijn, ben je zo weer uitgerust om er tegenaan te gaan.